ًDie Geschichte des Regens

آسمانی را می گریاند تا گلی را بخنداند

ًDie Geschichte des Regens

آسمانی را می گریاند تا گلی را بخنداند

درس سی و پنجم: «ساعت»

سلام دوستان گلم.

در این درس شیوه بیان «ساعت» در زبان آلمانی به شما آموزش داده می­شود. نخست باید بدانیم که همتای واژه «ساعت» در زبان آلمانی دو گونه واژه است. یکی واژه  Stunde که بیانگر مدت زمان سپری شده­ می­باشد. مانند جمله زیر

.Ich habe noch eine Stunde Zeit

یعنی ، من هنوز یک ساعت دیگر وقت دارم.

و یا جمله

.Der Zug nach München dauert zwei Stunde

یعنی، قطار به مونیخ دو ساعت طول می­کشد. دیگر همتای واژه «ساعت»Uhr می­باشد که هم بیانگر مفهوم ابزاری ساعت است و هم برای اوقات شبانه­روز به کارگرفته­می­شود. مثلاً اگر بخواهیم در زبان آلمانی بگوییم، «من یک ساعت دارم.» می­شود. 

.Ich habe eine Uhr

و اما هنگامی­که در زبان آلمانی بخواهیم اوقات شبانه­روز را جویا شویم، نخست می­پرسیم: 

 

 ?Wie viel Uhr ist es  

?Wie spät ist es  

هر دو جمله بالا به معنای «ساعت چند است؟» می­باشد. 

 

اکنون توجه شما عزیزان را به نمایش ساعتهای گوناگون جلب می­نمایم. لطفاً توجه کنید! 

 

?Wie viel Uhr ist es

Zeiten

.(Es ist sieben (Uhr

7.00

.Es ist fünf (Minuten) nach sieben

7.05

.Es ist (ein) Viertel nach sieben

7.15

.Es ist Viertel acht

.Es ist zwanzig nach sieben

7.20

.Es ist zehn vor halb acht

.Es ist fünf vor halb acht

7.25

.Es ist halb acht

7.30

.Es ist fünf nach halb acht

7.35

.Es ist zwanzig vor acht

7.40

.Es ist zehn nach halb acht

.Es ist viertel vor acht

7.45

.Es ist drei viertel acht

.Es ist fünf vor acht

7.55

 

  

نکته (1): در زبان آلمانی، بجای ساعت (هفت و نیم) نیمه هشت نیز می­گویند و مقصود آنان این است که نیم ساعت به هشت مانده­است و نیز برای ساعت هفت و ربع، یک ربع هشت می­گویند. یک ربع هشت و همچنین بجای ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه، سه ربع هشت می­گویند. که این موارد را در جدول مشاهده می­فرمایید.

خوب دوستان گلم

خدانگهدار

 

 

درس سی و چهارم: مروری در واژگان پرسشی

دوستان خوب و ناز من، هزاران درود بر شما بادا.

در درسهای گذشته بسیاری از واژگان پرسشی را آموختیم. در این درس یک بار دیگر این­گونه واژگان مرور و مورد بررسی واقع می­گردد. در جدول زیر لیستی از آنها فراهم گردیده­است. لطفاً توجه بفرمایید! 

 

Antworten

Fragen

W-Frage

.Das ist ein Vögel

?Was ist das

was

.Er ist mein Vater

?Wer ist der Mann

wer

Heute besuche ich meine Lehrerin.

?Wen besuchst du heute

wen

.Ich helfe meiner Mutter

?Wem hilfst du jetzt

wem

Das ist das Auto meines Freundes.

?Wessen ist das Auto

wesen

 Am Nachmitag komme ich nach Hause züruck. 

Wann kommst du nach Hause züruck?

wann

.Sie wohnt in Berlin

?Wo wohnt Frau Bauer

wo

.Sie geht jetzt ins Kino

?Wohin geht jetzt Monika

Wohin

.Ich komme aus Iran

?Woher kommen Sie

woher

.Ich gehe sehr schnell

?Wie gehst du zur Schule

wie

.Ich spreche drei Sprachen

Wie viele Sprachen sprichst du?

Wie viele

.Ich brauche viel Geld

?Wie viel Geld brachst du

Wie viel

 

 

نکته (1): با مشاهده جدول خواهید فهمید که میان واژگان پرسشی  در هر سه ستون هماهنگی ایجاد گردیده­است.

نکته (2): دو واژه پرسشی آخر، برای شما دوستان ناآشناست. هر دو برای شمارش به کار می­روند.

  wie viele برای اسمهای قابل شمارش یعنی تعداد اما  wie viel  برای اسمهای غیرقابل شمارش یعنی مقدار به کار برده می­شود.

نکته (3):  wie viel  همچنین برای پرسیدن ساعت به کار برده می­شود. مانند نمونه زیر

Wie viel Uhr ist es?

Es ist zehn Uhr.

نکته (4): در درس بعدی «ساعت» را به شما دوستان خوبم آموزش می­دهم.

پس تا ساعتی دیگر 

خدانگهدار

سخنانی برگزیده

Jede Unfall im Leben ist selbst eine besondere  Geschichte  daß uns die Narichten gnädigen Gottes mitbringt. Die Menschen, die wissender und intellektueller sind, bekommen solche  Narichten sehr schön.

 

 

 

هر پیشامد در زندگی برای خود داستان ویژه ای می­باشد که برای ما پیامهای خداوند مهربان را به همراه دارد. خردمندان و هوشمندان چنین پیامهای را به­زیبایی دریافت می­کنند.