سلام دوستان گلم.
در این درس شیوه بیان «ساعت» در زبان آلمانی به شما آموزش داده میشود. نخست باید بدانیم که همتای واژه «ساعت» در زبان آلمانی دو گونه واژه است. یکی واژه Stunde که بیانگر مدت زمان سپری شده میباشد. مانند جمله زیر.
.Ich habe noch eine Stunde Zeit
یعنی ، من هنوز یک ساعت دیگر وقت دارم.
و یا جمله
.Der Zug nach München dauert zwei Stunde
یعنی، قطار به مونیخ دو ساعت طول میکشد. دیگر همتای واژه «ساعت»Uhr میباشد که هم بیانگر مفهوم ابزاری ساعت است و هم برای اوقات شبانهروز به کارگرفتهمیشود. مثلاً اگر بخواهیم در زبان آلمانی بگوییم، «من یک ساعت دارم.» میشود.
.Ich habe eine Uhr
و اما هنگامیکه در زبان آلمانی بخواهیم اوقات شبانهروز را جویا شویم، نخست میپرسیم:
?Wie viel Uhr ist es
?Wie spät ist es
هر دو جمله بالا به معنای «ساعت چند است؟» میباشد.
اکنون توجه شما عزیزان را به نمایش ساعتهای گوناگون جلب مینمایم. لطفاً توجه کنید!
?Wie viel Uhr ist es | Zeiten |
.(Es ist sieben (Uhr | 7.00 |
.Es ist fünf (Minuten) nach sieben | 7.05 |
.Es ist (ein) Viertel nach sieben | 7.15 |
.Es ist Viertel acht | |
.Es ist zwanzig nach sieben | 7.20 |
.Es ist zehn vor halb acht | |
.Es ist fünf vor halb acht | 7.25 |
.Es ist halb acht | 7.30 |
.Es ist fünf nach halb acht | 7.35 |
.Es ist zwanzig vor acht | 7.40 |
.Es ist zehn nach halb acht | |
.Es ist viertel vor acht | 7.45 |
.Es ist drei viertel acht | |
.Es ist fünf vor acht | 7.55 |
نکته (1): در زبان آلمانی، بجای ساعت (هفت و نیم) نیمه هشت نیز میگویند و مقصود آنان این است که نیم ساعت به هشت ماندهاست و نیز برای ساعت هفت و ربع، یک ربع هشت میگویند. یک ربع هشت و همچنین بجای ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه، سه ربع هشت میگویند. که این موارد را در جدول مشاهده میفرمایید.
خوب دوستان گلم
خدانگهدار
دوستان خوب و ناز من، هزاران درود بر شما بادا.
در درسهای گذشته بسیاری از واژگان پرسشی را آموختیم. در این درس یک بار دیگر اینگونه واژگان مرور و مورد بررسی واقع میگردد. در جدول زیر لیستی از آنها فراهم گردیدهاست. لطفاً توجه بفرمایید!
Antworten | Fragen | W-Frage |
.Das ist ein Vögel | ?Was ist das | was |
.Er ist mein Vater | ?Wer ist der Mann | wer |
Heute besuche ich meine Lehrerin. | ?Wen besuchst du heute | wen |
.Ich helfe meiner Mutter | ?Wem hilfst du jetzt | wem |
Das ist das Auto meines Freundes. | ?Wessen ist das Auto | wesen |
Am Nachmitag komme ich nach Hause züruck. | Wann kommst du nach Hause züruck? | wann |
.Sie wohnt in Berlin | ?Wo wohnt Frau Bauer | wo |
.Sie geht jetzt ins Kino | ?Wohin geht jetzt Monika | Wohin |
.Ich komme aus Iran | ?Woher kommen Sie | woher |
.Ich gehe sehr schnell | ?Wie gehst du zur Schule | wie |
.Ich spreche drei Sprachen | Wie viele Sprachen sprichst du? | Wie viele |
.Ich brauche viel Geld | ?Wie viel Geld brachst du | Wie viel |
نکته (1): با مشاهده جدول خواهید فهمید که میان واژگان پرسشی در هر سه ستون هماهنگی ایجاد گردیدهاست.
نکته (2): دو واژه پرسشی آخر، برای شما دوستان ناآشناست. هر دو برای شمارش به کار میروند.
wie viele برای اسمهای قابل شمارش یعنی تعداد اما wie viel برای اسمهای غیرقابل شمارش یعنی مقدار به کار برده میشود.
نکته (3): wie viel همچنین برای پرسیدن ساعت به کار برده میشود. مانند نمونه زیر
Wie viel Uhr ist es?
Es ist zehn Uhr.
نکته (4): در درس بعدی «ساعت» را به شما دوستان خوبم آموزش میدهم.
پس تا ساعتی دیگر
خدانگهدار
Jede Unfall im Leben ist selbst eine besondere Geschichte daß uns die Narichten gnädigen Gottes mitbringt. Die Menschen, die wissender und intellektueller sind, bekommen solche Narichten sehr schön.
هر پیشامد در زندگی برای خود داستان ویژه ای میباشد که برای ما پیامهای خداوند مهربان را به همراه دارد. خردمندان و هوشمندان چنین پیامهای را بهزیبایی دریافت میکنند.