ًDie Geschichte des Regens

آسمانی را می گریاند تا گلی را بخنداند

ًDie Geschichte des Regens

آسمانی را می گریاند تا گلی را بخنداند

درس هشتم: منفی کردن در زبان آلمانی

 

سلام دوستان عزیز و گلم! 

از اینکه نشد در خدمت شما عزیزان باشم، پوزش می طلبم. البته چون شما خودتون اراده ای قوی دارید، حتما تو این مدت اول از همه درس های گذشته رو خوب خوندید، بعدشم کلی پیش رفتید. شایدم از اون چیزی که میخوام واستون بگم جلوتر.  

امیدوارم که همین طورم باشه.  

خلاصه یاران همیشگی من! فصل زیبای تابستون تونم به خیر و خوشی! 

آرزو می کنم که همواره مثل تابستون وجودی انباشته از گرمی و محبت داشته باشید! 

 

 

درس پیش واستون یه جمله آلمانی نوشتم. و شما صرف فعل و زمان حال رو در زبان آلمانی آموختید. واقعا گل کاشتید. و خسته نباشید 

امروزم شما عزیزان دلم رو با مباحثی دیگر از زبان آلمانی که دنباله درس قبلیه، آشنا می کنم. 

 

1- روش منفی کردن در زبان آلمانی:  خیلی راحت واژه منفی nicht را به فعل ( خواه اصلی و یا غیر اصلی) اضافه می کنیم.  

همانطور که می دانید منفی کردن در زبان آلمانی به مراتب راحت تر از زبان انگلیسی است. چرا که در زبان انگلیسی واژه منفی ساز not تنها به فعل کمکی اضافه می شود ولی در زبان آلمانی واژه منفی ساز nicht به هر فعلی اضافه می شود. 

در اینجا توجه شما رو به پاره ای از جملات منفی شده جلب می شود. 

 

.Ich fahre nicht nach Malayer  

.Er spielt nicht 

.Sie fliegt nicht nach Deutschland 

معنی جملات بالا 

1- من به ملایر سفر نمی کنم. 

2- او ( مذکر) بازی نمی کند. 

3- او ( مونث) به آلمان پرواز ندارد( سفر نمی کند) 

 

نوع دیگر منفی کردن در زبان آلمانی استفاده از حرف k قبل از حروف تعریف نامعین است. یعنی قبل از ein و یا eine حرف k اضافه می کنیم. که در حقیقت می شود kein و یا keine که معادل any در زبان انگلیسی است.  

دوستان باهوش من! منفی کردن با واژه nich مخصوص جمله است. ولی منفی کردن نوع اخیر برای اسم اتفاق می افتد.  

به مثال های زیر توجه بفرمایید تا بهتر بیاموزید. 

 

.Das ist kein Mann 

.Ich habe kein Buch 

معنی دو جمله بالا 

آن مرد نیست. (Das ist همان It is انگلیسی است) جمله قبل از منفی شدن بوده Das ist ein Mann 

 

من کتابی ندارم. 

پس kein قبل از اسم آمده است. 

یک مثال دیگر 

.Mein Onkel hat keine Tochter 

یعنی 

عموی من هیچ دختری ندارد. اگر حرف k را از جمله حذف کنیم، می شود 

Mein Onkel hat eine Tochter یعنی عموی من یک دختر دارد. 

 

بسیار خوب دوستان عزیز! مطمئنم که منفی کردن ام یاد گرفتید. یه چیزی دیگه بگم و درس امروزم تمومش کنم. 

راستی اگه جمله ای رو به روش دوم خواستیم منفی کنیم، یعنی اسم رو خواستیم منفی اش کنیم، مثل مثال هایی که زده شد، اگه اسم جمع بود مثل واژه Bleistifte به معنای خودکارها ها  بایدقبل از این اسم که جمع است ، keine  اضافه  کنیم. 

Du hast keine Bleistifte 

یعنی تو خودکار(های) نداری. 

تا جلسه بعد همگی شما رو به خدای مهربون می سپارم. 

در زیر سایه ایزد دانا شاداب بمانید 

خدانگهدار